In the shadows

In the shadows / …υπό σκιάν

Shadow (Umbra – Penumbra). A teaching plan for typical & SEN students. Original hosted in “ODS”, contributed by NIKOLAOS NERANTZIS on 17/01/2015 (link)

ODS_Shadow_Nerantzispng_Page1

 In English…

The phenomenon of shadow was, from antiquity, well defined as the absence of light. Aristotle, in fact, had argued for a spherical earth believing that the curved lines on the lunar surface produced by the shadow of a spherical earth, which interweaved between the sun and the moon (Grant 2011, p.95). The present didactic proposal, for typical and SEN students, is participation for Open Discovery Space’s (ODS) contest for educational scenario of 2014-15 (Greece). It forms IBSE learning model and emphasis was given to the association of the content with every day life, to peer-to-peer education and to the big ideas of science (Harlen 2010). This didactic proposal is supported by a Teaching Plan and Inquiry Learning Spaces (ILS) in Greek and English (see here:

>>>>>>>>>>  ILS:  http://goo.gl/J8W6Jw   <<<<<<<<<<

and here: http://goo.gl/3T09gY respectively and also: GoLab.eu &Graasp.eu). Students, working in groups, initially invited to engage in an exploration of the phenomenon of shadow using interactive whiteboard and the learning object “Shadow (umbra and penumbra)” from photodentro.edu.gr (see here http://goo.gl/iwW0zh). Moreover, the use metamemory questions is aiming at self-regulation of learning through Judgments of Learning (JOLs) and Ease of Learning,(EOLs) judgments (Karably & Zabrucky 2009). 

* Acknowledgements: I want to thank Adrian Holzer  for his valuable support on issues of the Graasp.

Στα Ελληνικά…

Το φαινόμενο της σκιά ήταν ανέκαθεν ξεκαθαρισμένο ως απουσία φωτός. Ο Αριστοτέλης, μάλιστα, είχε επιχειρηματολογήσει υπέρ μιας σφαιρικής γης πιστεύοντας ότι οι καμπύλες γραμμές στη σεληνιακή επιφάνεια δημιουργούνται από τη σκιά μιας σφαιρικής γης, που παρεμβάλλεται ανάμεσα στον ήλιο και το φεγγάρι (Grant 2011, p.95). Η παρούσα διδακτική πρόταση, για μαθητές τυπικής ανάπτυξης και μαθητἐς με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία, είναι η συμμετοχή στο διαγωνισμό Εκπαιδευτικού Σεναρίου του Open Discovery Space (ODS) 2014-15. Ανήκει στο διερευνητικό μοντέλο μάθησης και έμφαση δόθηκε στη σύνδεση του περιεχομένου με την καθημερινή ζωή, στην εκπαίδευση μεταξύ ομοτίμων (Νεράντζης 2014, Πιερράτος 2013) και στις μεγάλες ιδέες της επιστήμης (Harlen 2010). Αυτή η διδακτική πρόταση υποστηρίζεται από ένα σχέδιο διδασκαλίας (δείτε εδώ: http://wp.me/p3oRiZ-eW) και τους Χώρους Διερευνητικής Μάθησης χώρους (ILS) στα Ελληνικά και Αγγλικά (δείτε εδώ:

>>>>>>>>>>  ILS:  http://goo.gl/SEMJ5W   <<<<<<<<<<

και εδώ: http://goo.gl/3T09gY αντίστοιχα και επίσης: GoLab.eu & Graasp.eu). Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες και καλούνται να συμμετάσχουν σε μια διερεύνηση του φαινομένου της σκιάς με χρήση διαδραστικού πίνακα και του μαθησιακού αντικειμένου «Σκιά – Παρασκιά” από photodentro.edu.gr (δείτε εδώ http://goo.gl/iwW0zh). Επιπλέον, με τη σχρήση μεταμνημονικών ερωτἠσεων στοχεύεται η αυτο-ρύθμιση της μάθησης μέσωμέσω των κρίσεων μάθησης (Judgments  of  Learning, JOLs) και των κρίσεων ευκολίας της µάθησης (Ease  of  Learning, EOLs) (Καραγιάννη 2013 – σελ.8, Karably & Zabrucky 2009).

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –

για τη Μεταμνήμη δες εδώ.

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –

Βιβλιογραφία / Bibliography: bibliography

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –

Παρατηρήσεις / Notes

01) ILS

Κάνοντας ‘κλικ’ στην ιστοσελίδα του ILS ζητείται η εισαγωγή nickname. Μπορεί να εισαχθεί οποιοδήποτε  nickname  (π.χ. kf, 1234, Kostas, … ) και μετά… ‘κλικ’ στο Go!

By ‘clicking’ on the ILS website ou have to insert a nickname. Yοu can write any nickname (e.g. kf, 1234, George, …) and then ‘click’ on Go!

233
02) Αναπόδραστα καί η παρούσα πρόταση διδασκαλίας, κατατάσσεται στις λεγόμενες ΤΠΕ (Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας). Σε μία κοινωνία όπου οι νέες τεχνολογίες «επιθετικά» καταλαμβάνουν «χώρο» (π.χ. με προτάσεις όπως αυτή του Β.Υ.Ο.D. (φέρε-τη-δική-σου-συσκευή) καί στην εκπαίδευση – δες link#1 , link#2) σε όλο το φάσμα των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, οι δεξιότητες που είναι συνυφασμένες με την εφαρμογή και την κατανόηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, των «έξυπνων» συσκευών και των εικονικών εργαστήριων (όπου για την ΕΑΕ η χρήση εξειδικευμένου λογισμικού εξαρτάται ισχυρά (θετικά ή αρνητικά) από τις δεξιότητες των μαθητών των ειδικών δομών) πρέπει να «ενδυναμωθούν» και να «καταλάβουν» τον χώρο που τους αναλογεί.

03) Στα τμήματα της Ειδική Αγωγή αριθμούν μικρό μαθητικό πληθυσμό (ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΟΝΑΔΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (ΠΔ 603, ΦΕΚ 117/1982) & Ελάχιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στις Σ.Μ.Ε.Α. (ΦΕΚ.2105/τ. Β΄/30-10-2007)) και σχηματίζονται μία, δύο ή (σε ειδικές περιπτώσεις) τρείς ομάδες. Εν γένει, οι ομάδες σε μία σχολική τάξη, μπορούν να καθορίζονται λαμβάνοντας υπόψη τις σχέσεις και τις ανάγκες των μαθητών, μπορούν να καθορίζονται από τον διδάσκοντα ή από την ακόλουθη, και προτεινόμενη, τυχαία μέθοδο: κατά τη είσοδο των μαθητών στην τάξη, ο διδάσκων, βρισκόμενος στην πόρτα, μοιράζει κάρτες με τους αριθμούς [1], [2], [3] ……. και οι μαθητές οδηγούνται στον αντίστοιχο πάγκο εργασία όπου και βρίσκεται ταμπέλα [Ομάδα 1] , [Ομάδα 2], [Ομάδα 3] …….

group

04) Σε κατάλληλα σημεία (π.χ. παραπλεύρως του πίνακα ή όπου αλλού το επιτρέπει η γεωμετρία και η χωροθεσία της αίθουσας) τοποθετούνται οι Πίνακες αναφοράς, με υλικό, φωτογραφίες φαινομένων και επιστημόνων, εννοιολογικούς χάρτες, υλικό και παρατηρήσεις των μαθητών, λέξεις ‘κλειδιά’ κ.ά. Οι Πίνακες (Αφίσες/Posters  που χρησιμοποιήθηκαν για ανάλογες διδακτικές παρεμβάσεις  βρίσκονται αναρτημένοι στην ιστοσελίδα https://4myfiles.wordpress.com/ ) δρούν και ως προκαταβολικοί οργανωτές, οπτικοποιώντας έννοιες, σχέσεις, μαθηματικούς τύπους, κ.λπ

05) Επίσης, όσον αφορά στην Ιστοριογραμμή, προτείνεται, και η κατασκευή μιας Ιστοριγραμμής (με φωτογραφίες σημαντικών επιστημόνων, καλλιτεχνών, πολιτικών, γεγονότων κλπ.) όπου μπορεί να σημειωθεί και να επικολληθεί οτιδήποτε ενδιαφέρει τους μαθητές «συναθροίζοντας» γνώσεις και σκέψεις από όλα τα διδακτικά αντικείμενα.Η γνώση της επιστήμης συνδέεται αποφασιστικά με όλο το φάσμα του κοινωνικου γίγνεσθαι. Η ιστορία (πότε; για ποια χρονολογία μιλάμε; τί γινότανε τότε στην πατρίδα μας;), η γεωγραφία (πώς ήταν τα σύνορα ποιων κρατών – δες Ιστορικός Άτλας, Εκδ. ΠΑΤΑΚΗ ISBN 960-16-0498-7,  ), η τέχνη και η μουσική κ.ά., αποτελούν χρήσιμα «εργαλεία» ώστε οι μαθητές να συνδέσουν της επιστήμη με την καθημερινή ζωή, να την «εντάξουν» ως κάτι «ζωντανό» στον πολιτισμό και να «σταθούν» θετικά απέναντί της.

06) Για την «αρχική» και «τελική» ασύρματη καταγραφή απαντήσεων των μαθητών σε ερωτήσεις κλειστού τύπου (link#1 , link#2) μπορούν να αξιοποιηθούν εφαρμογές όπως οι: Socrative 2.0, Socrative Teacher & Student και Classroom Clicker – EnClicker. Η δραστηριότητα αυτή ευνοεί την ενεργό μάθηση και «συνδυάζεται επιτυχώς» με τη λεγόμενη «διδασκαλία μεταξύ ομότιμων» (peer instruction) στοχεύοντας στη μεγιστοποίησης την εμπλοκής των μαθητών και της εμπέδωσης, σε μεγαλύτερο βαθμό, των εννοιών.

07) Η συζήτηση και η επιχειρηματολογία μεταξύ των μαθητών (λ.χ. στα πλαίσια της ομάδας) είναι κάτι που ενθερρύνεται καθώς η αλληλεπίδραση μεταξύ ομοτίμων (peer instruction) έχει αποδειχθεί πως συμβάλλει στη βαθύτερη κατανόηση των εννοιών που διαπραγματευόμαστε, ενεργοποιεί το σύνολο των μαθητών μας και δημιουργεί θετικότερη στάση απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες. Η μέθοδος αυτή συνίσταται στην διατύπωση μίας εννοιολογικού περιεχομένου ερώτησης, την οποία αρχικά απαντά κάθε μαθητής μόνος του . Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται να συνεργαστούν σε ομάδες προσπαθώντας να πείσουν ο ένας τον άλλο για την ορθότητα της απάντησής του . Μετά από αυτή την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών, απαντήσουν ξανά. Ακολουθεί συζήτηση και η αποκάλυψη της σωστής απάντησης από το διδάσκοντα και η δικαιολόγηση της .

08) Σημαντικός παράγοντας για το τί θα μάθουν οι μαθητές μας, συναρτάται σημαντικά με το είδος των εργασιών που καλούνται οι μαθητές να διεκπεραιώσουν και να αξιολογηθούν. Σκοπός είναι να δωθούν ερωτήσεις και δραστηριότητες προς αξιολόγηση οι οποίες να έχουν νόημα στους ίδιους τους μαθητές και, πέρα από τη γνώση του περιεχομένου, να αξιολογούνται και άλλες δεξιότητες (ΠΑΝ. ΚΟΥΜΑΡΑΣ, “Οδηγός για την πειραματική διδασκαλία της Φυσικής”, σελ. 68, Eκδ. Χριστοδουλίδη, ISBN 960-8183-21-9). (Εξ)ερευνώντας μια γνώση ενεργά, κριτικά, δημιουργικά, οι ερωτήσεις μπορεί να είναι και «ανοικτές» σε κατάληξη (P. LEVY,  P. LAMERAS,  P. MCKINNEY, N. FORD,  PATHWAY, D2.1 The Features of Inquiry Learning: theory, research and practice, Table 1, σελ. 5 , http://www.pathwayuk.org.uk/what-is-ibse.html) ενθαρρύνοντας τους μαθητές να προσεγγίσουν μέσα από τις δικές τους γνώσεις και παραστάσεις τα επιστημονικά ζητούμενα.

—   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —

** Ενδιάφέρον! /Interesting!

http://thestoryoflight.org/shadows/

http://thestoryoflight.org/stories/category/our-universe/

http://www.unawe.org/updates/unawe-update-1501/

—   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —   —

shortlink: http://wp.me/p3oRiZ-eW

raw2

Advertisements

One thought on “In the shadows

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s