Didaktikh Parembash 1 – Piesh

{1η} Διδακτική Παρέμβαση – Πίεση – Μανόμετρο με απλά υλικά

Παρουσιάζονται (εν συντομία) οι δραστηριότητες της διδακτικής παρέμβασης που έλαβε χώρα κατά τη διδασκαλία της έννοιας της πίεσης, στο Τμήμα Ένταξης της Β΄ Γυμνασίου. Η διδακτική παρέμβαση έλαβε χώρα σε 3εις διδακτικές ώρες: 1η – εισαγωγή στις έννοιες της πίεσης, της ατμοσφαιρικής και της υδροστατικής πίεσης (συνδιδασκαλία στο Τμήμα Γενικής Παιδείας), 2η – κατασκευή μανόμετρου με απλά υλικά, 3η – αλλαγή …πλανήτη μέσω προσομοιώσεων του λογισμικού PheΕΤ.

Αναλυτικότερα, για τη διδασκαλία της έννοιας της πίεσης παρακολουθήσαμε το μάθημα που έλαβε χώρα στο Τμήμα Γενικής Παιδείας του μαθητή. Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκαν (και μέσω Η/Υ) σημειώσεις.

Σε «δεύτερο χρόνο» κατασκευάσαμε μανόμετρο με απλά καθημερινά υλικά (σωληνάκι αέρα, μπαλόνι, μπουκάλι νερού, κόλλα στιγμής, σύριγγα – βλ. φώτο και Π. Κουμαράς, Οδηγός για την πειραματική διδασκαλία της Φυσικής, σελ. 196-8, Εκδ. Χριστοδουλίδη, ISBN 960-8183-21-9).

manometro=2014.001

Στην πορεία χρειάστηκε να επιλύσουμε διάφορα προβλήματα – όταν λ.χ. διαπιστώσαμε πως το μπουκάλι του νερού ήταν «αρκετά μαλακό» με αποτέλεσμα το «μικρό» μπαλόνι να το «τσαλακώνει πολύ» (λύση: κόψαμε το μπουκάλι πολύ κοντά στο στόμιο). Βρεθήκαμε όμως μπροστά και σε ευχάριστες «εκπλήξεις» (με το «πολύ λεπτό» σωληνάκι αέρα σαφώς το φαινόμενο είναι «εντονότερο» από ότι ένα λ.χ. «λεπτό» αλφαδολάστιχο)

Στο τρίτο και τελευταίο μέρος, μέσω των προσομοιώσεων «fluid-pressure-and-flow_el.jnlp» ή «under-pressure_el.jar» έγινε δυνατή η παρατήρηση της μεταβολής της πίεσης σε άλλους …πλανήτες μεταβάλλοντας το «g»:

1

* Δόθηκαν ασκήσεις (διαμορφωτικής & τελικήςαξιολόγησης της γνώσης που αποκτήθηκε (με ποσοστό επιτυχίας 80%)

* Για την επέκταση γνώσης (ενδεικτικά): χύτρα ταχύτητας , μουσική: Under pressure – QUEEN, Παρασκευή υδρογονανθράκων & διαμαντιών , σεισμοί (εδώ και εδώ), πτήση, “sonic boom” , ατμόσφαιρα, κ.ά.

* Επιπλέον, (και με τη χρήση του διαγράμματος ) τονίζεται πως πίεση και θερμοκρασία είναι «άρρηκτα» συνδεδεμένες μεταξύ τους και αποτελούν δύο μεταβλητές που (καθ)ορίζουν την κατάσταση κάποιου υλικού…

* Δείτε  και την προσομοίωση για την υδροστατικής πίεσης στο Φωτόδεντρο εδώ.

 

manometro=003

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s